Dansk A
Digital eksamensopgave med adgang til internettet
Gammel ordning
kl. 09.00-15.00
Opgaveoversigt
Opgavesættet består af 5 opgaver. Du skal kun besvare én af dem.
Opgave 1
Skriv et essay om unges fascination af uhygge og gys. Inddrag tekstgrundlaget og andre eksempler på gys fra skønlitteratur og film.
Tekstgrundlag:
Tekst 1: | Filmselskabet (uddrag).
Vist første gang på DRK, den 12. september 2013. Varighed: 10 min. og 2 sek. |
Opgave 2
Foretag en analyse af ”Liktorernes tyranni” med fokus på sprog, argumentation og målgruppe. Vurdér artiklens gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 2: | Ole Bornedal: ”Liktorernes tyranni”.
Kronik i Weekendavisen, den 17. november 2017. |
Opgave 3
Foretag en analyse og fortolkning af ”Paradis”. Perspektivér novellen til tendenser i samtidens litteratur.
Tekstgrundlag:
Tekst 3: | Rebecca Bach-Lauritsen: ”Paradis”.
Fra Tine Flyvholm (red.) og Louise Kønigsfeldt (red.) SKAM. NOVELLER, 2017. |
Opgave 4
Foretag en analyse og fortolkning af ”Ballade” og ”Ringens Magi”. Afslut din besvarelse med en sammenligning af de to tekster og en litteraturhistorisk perspektivering.
Tekstgrundlag:
Tekst 4: | Emil Aarestrup: ”Ballade”.
Fra Christian Winther (red.) og F.L. Liebenberg (red.) Efterladte Digte, 1863. |
Tekst 5: | Sophus Claussen: ”Ringens Magi”.
Fra digtsamlingen Pilefløjter, 1899. |
Opgave 5
Foretag en analyse af ”MOR SOM 15 ÅRIG” og ”Mød et fadderbarn fra Zimbabwe” med særligt fokus på genre, vinkling og målgruppe.
Sammenlign de to tekster, og vurdér deres gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 6: |
Kristine Sloth: ”MOR SOM 15 ÅRIG”.
Vlog-indlæg i serien Min tur til Kenya, sponsoreret af Plan International Danmark, den 4. juni 2017. Varighed: 14 min. og 29 sek. |
Tekst 7: | Plan International Danmark: ”Mød et fadderbarn i Zimbabwe”.
Kampagnevideo på www.plandanmark.dk, den 15. august 2017. Varighed: 2 min. og 45. sek. |
Opgave 1
Skriv et essay om unges fascination af uhygge og gys. Inddrag tekstgrundlaget og andre eksempler på gys fra skønlitteratur og film.
Tekstgrundlag:
Tekst 1: | Filmselskabet (uddrag).
Vist første gang på DRK, den 12. september 2013. Varighed: 10 min. og 2 sek. |
Opgave 2
Foretag en analyse af ”Liktorernes tyranni” med fokus på sprog, argumentation og målgruppe. Vurdér artiklens gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 2: | Ole Bornedal: ”Liktorernes tyranni”.
Kronik i Weekendavisen, den 17. november 2017. |
Opgave 3
Foretag en analyse og fortolkning af ”Paradis”. Perspektivér novellen til tendenser i samtidens litteratur.
Tekstgrundlag:
Tekst 3: | Rebecca Bach-Lauritsen: ”Paradis”.
Fra Tine Flyvholm (red.) og Louise Kønigsfeldt (red.) SKAM. NOVELLER, 2017. |
Opgave 4
Foretag en analyse og fortolkning af ”Ballade” og ”Ringens Magi”. Afslut din besvarelse med en sammenligning af de to tekster og en litteraturhistorisk perspektivering.
Tekstgrundlag:
Tekst 4: | Emil Aarestrup: ”Ballade”.
Fra Christian Winther (red.) og F.L. Liebenberg (red.) Efterladte Digte, 1863. |
Tekst 5: | Sophus Claussen: ”Ringens Magi”.
Fra digtsamlingen Pilefløjter, 1899. |
Opgave 5
Foretag en analyse af ”MOR SOM 15 ÅRIG” og ”Mød et fadderbarn fra Zimbabwe” med særligt fokus på genre, vinkling og målgruppe.
Sammenlign de to tekster, og vurdér deres gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 6: |
Kristine Sloth: ”MOR SOM 15 ÅRIG”.
Vlog-indlæg i serien Min tur til Kenya, sponsoreret af Plan International Danmark, den 4. juni 2017. Varighed: 14 min. og 29 sek. |
Tekst 7: | Plan International Danmark: ”Mød et fadderbarn i Zimbabwe”.
Kampagnevideo på www.plandanmark.dk, den 15. august 2017. Varighed: 2 min. og 45. sek. |